Tuesday, 16 April 2013

Dapat


Alhumdulillah



Akhirnya saya dapat memilikinya juga.Semoga saya tidak berasa serik dan terus maju dengan aktiviti kayuhan ini.

Rasa gembira ada, rasa teruja nak pakai pun ada.




























* siri memburu si hidung panjang terpaksa ditangguh. Ala....kasi can la sikit.

Pada blogger Obat Sakit, nanti saya  update dimasa terdekat. InsyaAllah.



Tuesday, 2 April 2013

Misi Gagal Lagi.....





Tuan Asrin bawa saya dan rakan naiki bot miliknya pagi itu,
untuk memburu si monyet hidung panjang.

Dia kata sungai ni menuju ke laut dan seterusnya boleh pergi terus ke Pulau Mantananik.Pulau yang lagi cantik untuk aktiviti diving.

Dia kata lagi pulau tu belum dikormesialkan lagi dan masih belum tercemar.

Dia kata lagi silap-silap Pulau Mabul, Pulau Simpadan, Pulau Layang-layang pun kalah la.


1


2

3

4

5 Suami isteri mencari hasil sungai. mereka melambai2 pada kami, saya balas lambaian mereka dengan senyuman dan ambil gambar mereka

6 Tuan Asrin

7

8

9

10 Tuan Asrin kata ini Burung SnakeHead. 

11 Seekor lagi Burung SnakeHead

12

13 Di Kota Belud banyak betul kuda separuh tinggi, Kuda Padi, Lembu, Kambing dan....Kerbau

14

15
Sekali lagi HAMPA... satu batang hidung si si Hidung Panjang masih tak kelihatan. Memang bukan nasib saya untuk menemuinya.

Patah semangat, saya sendiri ajak Tuan Asrin pulang kerana rasa bosan mula menebal didalam diri.
Tapi....Tuan Asrin buat tahu saja apa yang saya cakapkan sambil teruskan perjalanan sambil membuat pusingan U menuju ke jeti semula. Dalam perjalanan pulang.
Saya ternampak mereka ni.

16. nenek disemenanjung boleh contoh nenek ini. Saya amat kagum.

17. Tiada enjin, hanya dayung dan perahu dari batang pokok sahaja keluar mencari rezeki yang ada di sungai ini

18 Banjaran croker pun boleh nampak dari sini....rindu pula saya pada puncak Kinabalu tu

19 Burung raja udang

19

20

21


Tiba disatu kawasan Tuan Asrin menyuruh saya turun dan tambatkan botnya  dengan tali. Dia kata kita kena berjalan kaki masuk kehutan untuk menjejak si Hidung Panjang. Kalau bernasib baik la.

Dan jeng...jeng...jengggg.....


22 nampak tak tali putih halus tu...... itu la tali buat penambat bot si Tuan Asrin tu.

















* Menembak dalam keadaan bergerak memamng saya gagal.

* Siapa ada miliki Iphone sila emailkan pada saya, nak kasi barang sikit. siapa cepat emailkan pada saya dia yang punya. telorpower@gmail.com



.
.

Monday, 1 April 2013

Dari Jauh.....








Dalam perjalanan menuju ke kereta dari kawasan ayam, dari jauh saya ternampak beberapa pergerakkan berlaku diatas pokok, bila diamati betul - betul ternampak kelibat sang hidung panjang ni.

Sah!

Saya capai camera, duduk disatu tempat berselindung di celah batang pokok. Saya sasar pada 'mereka'  tapi.....

tak sempat nak menembak 'mereka'.....

yang sempat hanya dapat beberapa ekor sahaja itu pun dari jauh. Kawanan 'mereka' si hidung panjang yang lain dah bergerak masuk kedalam hutan.



sedikit hampa, tak kisah lah janji dapat tengok secara live. 

Tuan Asrin kata pada saya, jangan risau nanti kita cari 'mereka' ni di kawasan pesisiran sungai pula. kita naik boat.




Saya senyum dan angguk...sambil berjalan menuju ke kereta.


1. 


2.


3.


4,






* Kalau lah masa ni saya ada zoom lens yg besor tu, pasti muka si hidung panjang dapat di snap dengan jelas. 


* Siapa di sini pakai iPhone? Sila email pada saya. telorpower@gmail.com











.