Thursday, 14 March 2013

Padan Muka






Tak sangka saya, kesan dari kekejangan mengambil masa yang lama juga untuk dipulihkan
hingga ke hari ini masih terasa,

Alhumdulillaah

Syukur, ianya semakin pulih.


Seingat saya, ketika mula-mula kekejangan itu berlaku pada kaki betis kanan saya, Kaki saya dengan sendirinya keras,lurus macam kayu.

imbangan juga kelaut... Untuk mengelakkan saya dari terjatuh, Kaki kiri saya cuba mengawal dan imbangi badan dan basikal saya.

Malangnya...

Betis kaki kiri saya juga menerima nasib yang sama. ( selang beberapa saat selepas betis kanan saya mengalami kekejangan otot).

Lalu.......

saya rebah, badan saya jatuh pada penghadang dibahu jalan. Mujur ada penghadang jalan. Kalau tidak, pasti saya jatuh kebawah bukit.


Rakan-rakan kayuhan yang dibelakang saya, saksikan kejadian. Lalu bantuan segera diberikan.
Mereka memapah saya, bawa ke bus stop, tempat yg redup tak jauh dari situ.

Sesi recover pun bermula, saya di urut disitu juga,  tapi sedikit perit terasa. ( itu cara mereka kesiankan pada saya/ rakan kayuhan lain sekiranya kekejangan otot ). Selesai saja proses recover, kami kembali meneruskan kayuhan kami ke pekan Kuala Kangsar yang berbaki tidak sampai 2Km sahaja.


Saya kayuh dengan menggunakan gear ringan supaya tiada beban diberikan pada kedua betis saya






tempat kejadian nun dihadapan sana


kata mereka, mereka mahu muatnaik kan di dalam group MukaBuku, mahu bahan saya buat jenaka. Tapi....saya tak peduli, saya enjoy saja. Bagi saya itu adat didalam dunia MukaBuku
proses buka baju, buka kasut untuk menghilangkan sedikit tekanan yang ada

Terima Kasih kerana beri rawatan percuma untuk rawatan ini dgn minyak panas.


.




Dan

Saya pasti akan terus mengilakan sukan ini, kerana ianya menyeronokan,
Tak kira lah ianya kategori offroad redah hutan, touring berbatu-batu, road, atau pertandingan. Semuanya saya suka.

Sebab.... saya dapat cuci mata melihat pemandangan yang dimana ianya sangat berbeza dari pemandangan kenderaan bermotor.








Seronok habis, hati saya gembira








*gambar sumber dari kamera telefon kawan kayuhan.



.
.

36 comments:

  1. bila dah grad nanti ingat nak join team basikal jugak. sekarang bizi je memanjang.

    ReplyDelete
  2. kena bawa krim sapu yang panas tu la...cuba try cari deep rub oitment dekat farmasi,dlm tube, color hijau ke biru turquoise la gituw..bagus tu hubby pakai dia pon dulu selalu kekejangan main basket..sampai umah bubuh air batu kat tempat kejang tu pon ok ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh cuba ni....terima kasih sis beri info krim tu

      Delete
  3. ya rabbi bro lu nape?
    iskk jangan memain ek dengan kaki kejang..sakit!
    len kali sebelum berkayuh buat stretching dulu
    tak pun sapu minyak panas
    err kaki nak pakai lama tu
    sok nak pi kundasang lagi kan
    semoga cepat baik aaa
    nanti kayuh mai windsor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasa la.....kekejangan otot dgn bersukan tak boleh dielakkan sis LW. Pakar2 ahli sukan juga alami sebegitu.


      yup, jangan risau. Hanya perlu sapu ubat dan rehat yg cukup.


      Kundasang? Jom bila tu

      Delete
  4. buat warm up dulu dak ni?hik

    ReplyDelete
  5. haha.. pengalaman tu. apa pun bagus la kamu happy.. tak sia-sia kejang kaki. mujurlah mereka semua memang prihatin.. ada geng buat aktiviti seperti itu memang hapennig la kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iya bah, kalau mereka nda tolong sa, teda la sa join aktiviti begini.

      sa happy kerna sa berjaya selesaikan misi sampai habis

      Delete
  6. take care yea awk....risau plak dgr kejang smpai dua dua belah...yang penting awak selamat....rietta pown kdg kdg trackking....dua tiga hri juga terasa masa trun tangga...tpi hati puas, gembira....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus.....jungle trackking seronok juga tu

      Delete
  7. sibbek ade rawatan minyak panas dan urut2.... hehehe...

    semoga bersemangat lagi mengayuh lepas nih okee...

    teruskan usaha anda.... !!!

    ReplyDelete
  8. minum air banyak banyak..
    isotonik drinks tu jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baik.....kalau minuman energy mcm redbull & livita boleh x?

      Delete
  9. Aduhh!!! Senget-senget muka akku bile baca entri ni. Terase mcm betis sendiri lak yg kejang. Sakit tu. Mmg rs mcm nak putus semua urat yg ade kat dlm tu. Aduhai! Takpelah...experience kan? So, nxt time make sure ckp warming up seme k?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya....saya perlu bykkan lg buat acara pemanasan badan

      Delete
  10. Cuba carik ubat nama BESEROL di klinik, bagus utk cepat legakan kekejangan otot awak tu..

    ReplyDelete
  11. uhh. mesti sakit. ok jum lompat2 skg :D

    ReplyDelete
  12. harap lepas nih takde masalah kejang otot lagi lah bro yer...

    bro dah cuba kayuh basikal balik kampung belum..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Erk.....belum lg? Tapi perancangan dlm group dah ada nk naik ke kampung tu.


      rasa mcm down bila bayangkn jalan disana. Tapi nk cuba juga

      Delete
  13. betul tu TP, setiap orang ada minat masing-masing, kalau dah suka tu, sakit macam mana pun suka jugak, hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan..... Selalunya mmg begitu bro.

      Delete
  14. Selalu la bawa emergency kit.. Senang kalau ada apa2 jadi.. =)

    ReplyDelete
  15. bahaya jugak kan kalu kejang2 camtu.
    huhuhu...
    hati2..

    ReplyDelete
  16. jgn pksa diri. klau tk larat kayuh, towing jer kwn2.

    gurau jeppp....btw, terbaik...

    take care mengayuh. kena ingat kenderaan lain yg laju2 tue...

    ReplyDelete
  17. sakit kot kejang betis tu..aku dlu selalu gak kene..kalau tdo malam sejuk2..betis kanan kejang tibe2..

    nway, keseronokan dan minat tu buat kite xpeduli dgn ape je halangan, kan?

    ReplyDelete
  18. memang sakit kena kejang otot ni.. akak pernah rasa masa jadi atlet kat sekolah dulu..

    ReplyDelete
  19. CF : memang dah ada standby dah.

    Lia : yup memang bahay kalau terkena, rasa mcm segala badan jem

    C.i.M : TQ sis

    misz : kan.... bila kena rasa tak best aje

    S.K : sungguh berbaloi....seronok sangat walaupun kena kekejang otot

    kak Mas : wow....mesti hebat ni dahulu

    ReplyDelete
  20. kalu kaki dah kejang memng xleh wat apa...nk ngis je lh jawapan nyer...


    untung wat aktiviti ni leh tengok keindahan alam

    ReplyDelete