Sunday, 31 March 2013

Misi Gagal





Malam di Pekan Kota Belud, tiada apa yang menarik.

Saya Keluar dari penginapan backpackers yang memang berhampiran dengan masjid. Saya ronda - ronda seorang diri. tiada teman.

jalan beberapa langkah sahaja sudah cukup untuk membuat satu pusingan lengkap meronda sekitar kawsan pekan ini. Keluasannya sama dengan pekan Tanah Rata,kampung saya.

Bosan, saya kembali ke bilik dan tidur kerana selepas subuh Tuan Asrin ingin bawa saya berjalan-jalan melihat si hidung panjang dengan mata saya sendiri. (mujur laungan Azan Subuh sedarkan saya. Subuh di Sabah seawal +- 0450Hrs tu.)







1


2





Selepas sarapan pagi, misi mencari dan melihat hidupan liar si hidung panjang memlalui jalan darat kami gagal. Tiada tanda-tanda kehadiran 'mereka' di sekitar kawasan yang kami tuju. Yang ada hanyalah pekebun   dan budak kecil ini bersama ayam mereka.


3


4


5


6


7


8


9
















* Patutlah ayam ni kaku setempat sahaja, rupanya kaki ayam tu diikat. Ceh!!!



.




27 comments:

  1. tu ar..baru je nak puji ayam tu jinak..rupanya terikat
    byknye burung bertenggek

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe mula2 dulu pun saya hairan, selepas perhatikan betul2 baru saya tahu....kakinya dikat

      Delete
  2. tu burung layang-layang tido eh?

    ReplyDelete
  3. ha.ah, burung tgh tidur. tapi tak pasti ianya burung layang2 atau pun bukan saya kurang arif sis.

    gaya macam burung layang2 tapi bersaiz besar. setahu saya burung layang2 akan buat sarang dan kongsi bersama pasangannya disarang sehingga mati. dan pasangan yg ditinggalkan tu tetap setia solo sehingga ianya mati juga.

    itu yg saya tahu pasal lburung layang2 ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena tanya pada yang pakar untuk mengenal pasti.

      Delete
  4. comel jer gambar burung yg beratur atas wayar tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha itu saja utk ditembak diwaktu malam kat KB tu

      Delete
  5. kt wayar letrik dpn umah parents CiM stiap ptg mesti ada burung layang2 betenggek. ayah CiM kata, burung2 tu penat, singgah jap sblm teruskn penerbanga pulang ke teratak mereka.

    ayam bagong tu....untungllaaa klau boleh diam bila tk ditambat kakinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye tak ye juga kan....ini spesis burung berhijrah
      patut la banyak bertenggek

      ayam bagong ye nama dia, baru sya tahu

      Delete
  6. Nasib baik burung2 tu behave malam tu...
    kalau ada yg tengah buat aksi bukan-bukan, boleh masuk video skandal ahli politik untuk hebahan PRU13.... hahaha

    ReplyDelete
  7. Byknye burung....sukaaaa.....loh, diikat ker ayam tu....ekekeke....picta last bru pasan....sgt suka background hijau asli cmtu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup ayam tu di ikat.pada kakinya

      terima kasih sis

      Delete
  8. kenapa diikattttttt?kesian plak,huuuuu

    ReplyDelete
  9. Kunjungan perdana.. semoga menjadi awal perkenalan yang baik..salam kenal dan sukses terus.

    ReplyDelete
  10. uniknya burung tu. tak pernah tengok sebelum ni.

    lawa potrait hehe ^^

    ReplyDelete
  11. Hidung panjang? Gajah eh?

    Pelik gak ayam pun kena ikat. Tak tanya apsal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak

      si hidung panjang tu adalah monyet belanda yg saya maksud kan ujie.

      ayam sabung, mungkin diikat supaya ia tak lari bila tuannya datang, kot

      Delete
  12. banyaknya burung bertenggek..

    ReplyDelete
  13. ingatkan ayam tu yg jinak tadi...rupanya 'jinak jinak terpaksa'

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la....masa mula2 pun pikir kenapa ayam tu tak lari

      Delete
  14. Wow bro! Gambar no. 5 tu the best!! Like, seriously! I love everything about it! Especially the framing.. it's soooo good! Well done!

    ReplyDelete