Wednesday, 18 July 2012

Membeli Belah di Hyper Market Tesco



1 kereta buatan Malaysia
4 orang yang ditugaskan membeli barang-barang yang diperlukan menuju ke salah 1 gedung beli belah yang besar di bumi Manjung.

2 troli di perlukan untuk mengisi kesemua barang - barang yang perlu di beli
antaranya :

11 ekor ayam
beberapa paket sosej
5 ketul roti yg keras ( wa tak tahu nama roti tu la)
beberapa kilo mee kuning
beberapa paket bebola ikan
beberapa biji buah lemon
beberapa ulas bawang besar
beberapa ulas bawang merah
beberapa ulas bawang putih
sayur sawi
1 botol minuman kordial beperisa oren
1 paket kopi
1 paket gula
1 botol sos cili
1 botol sos BBQ
susu tin ( tak ingat berapa tin)
beberapa bungkus rempah sup
1 ikat daun sup
beberapa bungkus rempah ratus
4 tin air minuman nescafe
dan banyak lagi



* Bahan-bahan nasi goreng termasuk beras di sumbang khas dari en.zam - Terima kasih Bro.



1. En.Zam dan bungkusan-bungkusan ayam yg bakal di beli

2. Pekerja TESCO dan ayam-ayam yang bakal di beli oleh wa dan rakan-rakan

3. Pandai pilih bawang Brader ni

4. En.Zam dengan senarainya.

5.  En.Dom dgn Roti keras.

6. 

7. 

8. Brader ni bakal jadi duta Kimball

9. 1 troli hampir penuh & 1 troli lagi penuh dgn 11 ekor ayam dan....

10. En.Dom pakar dalam pilih memilih daun sup hanya dengan menggunakan deria bau sahaja

11.  Ayat promosi memang class habis

12 

13
Dan tak pasal-pasal wa kena buat kerja-kerja di Tesco ni. Takpe janji cepat dan boleh pulang kerana ada banyak lagi kerja menanti. Tapi minah casher tu cakap..."tangan kena cepat bang, kalau nak buat kerja-kerja bungkus ni"

Cis....untung wa tolong lu, tahu....!

14. sayur...ada, gula...

15. Lemon ada....

16. Dan tak pasal-pasal En.Zam juga kena tolong wa..

17. RM339.92 = RM339.90 

18. sesi semak kembali barang-barang yang tiada di Tesco sambil perkena nescafe tin dan menyedut nikotin utk tambahan tenaga.












* Tenet umah lembab..siot betul la

Tuesday, 17 July 2012

Hyper Mall : Random Picture




Mencari barang di tempat ni kebiasaanya memang  adalah apa barang dan benda yang kita carikan walaupun tidak dapat memenuhi kehendak hati seratus peratus ( mungkin dalam sembilan puluh peratus sahaja)


satu sahaja yang wa rasa ianya tak berapa seronok ( bagi wa la...),
luas sangat.
kawasan yang luas agak penat juga nak meronda untuk mencari barang. Bila dah jumpa barang, ada pula bermacam-macam jenama. terus hati berubah-ubah untuk membuat pilihan dan perbandingan.

Jahanam betul.



Kadang kala terfikir juga kedai runcit lagi bagus dari 'kedai runcit' yg besar ni




1. area sayur dan buah-buahan

2. beribu-ribu lemon

3. beribu-ribu kayu manis

4. beribu-ribu bunga lawang . Sibuk jer keropok-keropok tu 

5. area keropok,rempah ratus dan belacan

6. keropok beperisa udang kalau tak silap - timbang kilo punya





















* agak-agak lu orang dapat teka tak pasaraya apa ni?





Sunday, 15 July 2012

Cabaran Memancing bhgn 3




Dari pagi hinggalah ke petang
jalan-jalan sambil makan rambutan
Sungguh ramai orang yang datang
Hadiah utama menjadi rebutan

Ikan Kerapu Ikan Gelama
Terhidu umpan sangatlah cepat
Hasrat di hati mendapat hadiah utama
Rupa-rupanya, hampeh yang dapat

Beli keropok di pekan Losong
Pekan Losong banyak lorong
Ini bukan pertandingan memancing sotong
Hanya pulang dengan tangan kosong

Datang memancing bersama anak bini
Guna umpan yang bini bagi
Meriah sungguh cabaran kali ini
Lain kali, wa ikut join lagi



1.

2. Jenis2 ikan yg dapat, jangan tanya wa nama ikan ni semua

3. kanan sekali ikan yg jadi juara ikan gelama seberat 2.695kg

4.

5. para peserta di berikan suratkhabar secara percuma

6.

7. gaya yang sama

8.

9. meriah jer toolbox brader ni, entah berapa sen duit dia habiskan tuk beli benda2 ni

10.

11.
Masa semakin suntuk,tinggal beberapa minit saja jer lagi, rakan seyuran sejoran wa juga sudah kehabisan umpan, maka ikan kerapu yg kecil ini terpaksa dikorban dijadikan umpan.

12. di gunting hidup2

13.  ini bukan "koruk". apa itu "koruk" korang tanya lah orang2 Sabah mcm si Nong Andy 

14. kulit dibuang dan isi diambil dijadikan umpan
15. 

16. nak snap pic splash ombak sebenarnya...tapi tak berjaya.


Bila masa sudah tamat, terus je wa lincah hendak pulang kerana perut terasa sangat lapar dan cuaca panas terik. Malas nak tunggu sambil buang masa untuk mengetahui siapakah pemenangnya. Takpe keputusan dan cerita selanjutnya boleh di update dgn member-member wa untuk mengetahuinya.














* Saja-saja berpantun tu...pantun pun macam gampang kah kah kah kah. Jangan lu orang komen dalam bentuk pantun sudah lah, 'masak' otak wa nanti.















Friday, 13 July 2012

Cabaran Memancing Bhgn 2






1. ini port jiran sebelah, tidak kenal pun....tapi kami berkongsi dibawah pokok yg sama

2. nasib sang ikan menjadi umpan, dikerat begitu sahaja oleh brader ni

3.  umpan ikan fresh...terbaik dari laut, tak dapat ikan beso tak tahu la wa nak cakap......

Sedang wa memerhatikan dan ambil gambar brader ni dari potong ikan hingga dijadikan umpan, sambil-sambil tu juga kami bersembang tentang cara-cara memancing. lagak seperti wartawan sedang mengajukan soalan kepada peserta yang sudah jadi sang juara cabaran memancing untuk kali ini.

4. batu ladung ada nama, sampai sekarang wa terfikir mengapa ada perlu nama pemancing pada batu ladung itu?

5. inilah brader yang memotong ikan tadi tu.

6.

tidak lama selepas itu....ada pemancing yang berjaya naikkan ikan ini. Tapi bukan brader tadi tu


7. ikan kerapu. kerapu apa...??? jangan tanya wa. tengok gaya ikan ni mcm tercekik

8. selang beberapa minit kemudian, kembar kerapu tadi pula berjaya dinaikkan oleh Otai Pancing rakan seyuran sejoran wa. Jelas wajah gembira kelihatan

9. 

10. sesi berurusan bersama marshall 

11. kemudian ikan pari kecil pula berjaya dinaikkan oleh brader ni

12.

13. kedai jualan??? jual apa?? jual makanan dan minuman juga umpan.

14. 

15. apa pakcik ni buat??? lantak ko la....nak buat aksi apa sekali pun pakcik

16.

17. ikan ikan dalam plastik....

18. ikan senangin kata mereka. wa baru kenal rupa ikan senangin...

19. sesi ikat ikan.

20. sesi menimbang berat


Hari semakin panas, tekak pula haus...ada baiknya wa kembali ke port dimana Otai pancing duduk, sambil merehatkan diri seketika.

21. sekali lagi dilema buat wa sebagai pemegang kamera DSLR ketika bergerak secara solo ( bukan dalam kawanan team DSLR) satu gambar wa di tempat kejadian pun tak ada di snap dari lensa ini. Hanya ini saja yang mampu membuktikan kewujudan wa.

22. Sekali lagi dilema itu berlaku....ambil gambar tangan kiri pun boleh la

23.

24. sabar itu perlu

25. selang beberapa jam kemudian naik lagi ikan spesis yang sama, cuma kali ini saiznya agak kecil sedikit berbanding dari di awal tadi...

27.

28. masa hampir tamat, jalan-jalan dan tinjau kembali pada member wa, nak tahu juga pekembangan mereka....rupanya lagi hampeh.

29.

30. tiada kene mengena dengan BERSIH 3.0 walau warna kuning bajunya  sama

31.

32. wa tak berjaya merakam gambar percikan ombak yang tinggi ketika ombak menghempas ke batu-batuan itu.



.



* mula-mula ikan tu dalam ranking.....semakin masa hampir tamat,semakin tu juga ramai pemancing dapat ikan dan semakij tu juga ikan kerapu kami terkeluar dari ranking. cisss....

*takde rezeki nak buat macam mana???






.