Wednesday, 29 August 2012

Lagak Si Ayam Jantan






Pagi selepas habis bersarapan pagi,

nampak mereka ni....terus capai camera dan snap aksi-aksi mereka.

kawan wa kata ini ayam hutan, cuma telah di "ternak" oleh manusia.

kawan wa kata lagi tanda-tanda ayam hutan ada putih di bahagian tepi di sebelah kawasan kepalanya



mungkin kot, pasal wa tak tahu pun sangat tentang ayam hutan ni, yang wa tahu ia adalah AYAM.

















* sedap ke rasa ayam hutan ni? ada siapa-siapa yang pernah merasanya tak?
Kalau sedap mahu juga wa merasanya kalau bolih mahu buat BBQ ayam hutan pula...hehehe






49 comments:

  1. ayam hutan dagingnya liat...tak suka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul ker? sebab aku tidak pernah menjamahnya walau sekali

      Delete
  2. Replies
    1. TQ ayam jantan mmg macho tambah2 pula kalau ada lawi yg menarik warnanya

      Delete
  3. SIYES... SANTEK giler gambar2 ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima Kasih.

      masih ada yg kelaut sebenarnya sis jikalau diperhatikan betul2

      Delete
  4. ramainya gundik dia si keturunan ayam hutan itu hehehe...

    ReplyDelete
  5. cantik sungguh si dia.. nak tarik betina ah tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanya mmg haiwan jantan lebih lawa dari haiwan betina. betul mmg utk menarik perhatian si betina

      Delete
  6. jangan makan dia!!dia sangat hensem!!hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak kira, jika dapat peluang merasainya kompom makan tanpa belas kasihan

      Delete
  7. rasa ayam hutan ni sedap lah dari orang hutan..
    payah nk cari ayam hutan ni..boleh aku beli sekor?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap ke sis?

      yup mmg payah tapi bela punya pun mcm kelihatan liar juga
      nak beli??? ambil saja hahahaha

      Delete
  8. ayam hutan memang menyeramkan.. ada ke patut malam2 pergi berkokok.. kalau pepagi buta tu boleh la juga.. hehe,

    ReplyDelete
  9. wa dah lama tak dengar ayam jantan berkokok.... jgn harapla ak dengar dekat 'hutan batu' ni... kalau ada pun sekali setahun kot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat kg baru masih ada lagi dan boleh didengar. tapi kena tidor kat kg baru lah

      Delete
  10. oh..ni ayam utan ke. biasa yg saya tengok kecik je.

    btw, nice pic!

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih.

      ye la kot, pasal kawan yg beri tahu ini adalah ayam hutan. dia besar kerana ia cukup makan kot

      Delete
  11. Replies
    1. yup betul...kerana ia kacak sangat kot

      Delete
  12. dagingnya rasa keras.. dulu ayah lady bela seekor.. kemudian semua anak2 ayam kampung seolah2 telah dikacuk dgn baka ayam hutan.. jadi semuanya jadi kecik2.. maka ayah lady sembelih .. cr induk kampung baru.. sekarang langsung xde ayam hutan ni kat kg lady.. sebab kalau ade mmg generasi selepas itu kecik2.. bakanya kuat.. kalau bela ayam jantyan hutan kat rumah, mmg ayam jantan kampung xleh menyumbangkan zuriat.. ayam2 betina semua jadi milik mutlak ayam hutan.. ayam hutan kecik2 cili padi.. kuat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tertarik betul dgn komen lady ni. owh pernah bela pasti tahu banyak kisah ayam hutan ni. jadi mmg gambar tu ayam hutan la ye

      Delete
    2. kalau dapat, mmg tak dilepaskan peluang. pasal tak pernah merasainya lagi beb
      hehehe

      Delete
  13. dah lama xnmpak ayam.. tgk pic ni..jadi jakun jap... sebab duk kl nie.. dah laa xnmpak ayam.. bunyi ayam berkokok pun xde.. yg ada..alarm henpon adik aku berkokok tiap pagi..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha... rajin2 lah keluar dari 'hutan batu' tu sis.

      eh cik moon betul ker Kolumpo sana takde orang ternak ayam mcm ni?

      Delete
  14. ayam hutan xpernah rasa....rietta pown xtaw beza....klu ayam daging ngan ayam kampung tahu lew beza...sebab ayam daging bulunya putih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh itu ayam daging yang di enjet kan.

      Delete
  15. gambo power!

    kalau dapat sembelih panggang mesti power gak kan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup mesti rasanya power juga, gambar power??? tidak boleh tandingi GB lagi nie
      gambar2 dari GB lagi terbaik

      Delete
  16. jangan rabun ayam sudah bro...hehe

    ReplyDelete
  17. dikelilingi betina. heaven seh...!

    ReplyDelete
  18. aku pun sama macam ko...asal ayam sudah...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang bukan...tak perlu pening2kan kepala hehehe

      Delete
  19. ayam hutan biasa telinga dia wana putih...
    dulu arwah ayah akak ada bela...

    rasa dia sama je lah kot dengan ayam...
    dah spesis yang sama..
    beza tempat tinggal je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jadi betulah itu ayam hutan.

      rasa dia sama ye....dari segi keliatan bagaimana pula adakah ia sama dengan ayam kampung dan ayam pencen?

      Delete
  20. tak penah makan ayam hutan..jom cari sama2..haha

    cntiknye gmba2 sume ni..nice shoot :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih..
      jom tapi ada berani ker?

      Delete