Friday, 13 July 2012

Cabaran Memancing Bhgn 2






1. ini port jiran sebelah, tidak kenal pun....tapi kami berkongsi dibawah pokok yg sama

2. nasib sang ikan menjadi umpan, dikerat begitu sahaja oleh brader ni

3.  umpan ikan fresh...terbaik dari laut, tak dapat ikan beso tak tahu la wa nak cakap......

Sedang wa memerhatikan dan ambil gambar brader ni dari potong ikan hingga dijadikan umpan, sambil-sambil tu juga kami bersembang tentang cara-cara memancing. lagak seperti wartawan sedang mengajukan soalan kepada peserta yang sudah jadi sang juara cabaran memancing untuk kali ini.

4. batu ladung ada nama, sampai sekarang wa terfikir mengapa ada perlu nama pemancing pada batu ladung itu?

5. inilah brader yang memotong ikan tadi tu.

6.

tidak lama selepas itu....ada pemancing yang berjaya naikkan ikan ini. Tapi bukan brader tadi tu


7. ikan kerapu. kerapu apa...??? jangan tanya wa. tengok gaya ikan ni mcm tercekik

8. selang beberapa minit kemudian, kembar kerapu tadi pula berjaya dinaikkan oleh Otai Pancing rakan seyuran sejoran wa. Jelas wajah gembira kelihatan

9. 

10. sesi berurusan bersama marshall 

11. kemudian ikan pari kecil pula berjaya dinaikkan oleh brader ni

12.

13. kedai jualan??? jual apa?? jual makanan dan minuman juga umpan.

14. 

15. apa pakcik ni buat??? lantak ko la....nak buat aksi apa sekali pun pakcik

16.

17. ikan ikan dalam plastik....

18. ikan senangin kata mereka. wa baru kenal rupa ikan senangin...

19. sesi ikat ikan.

20. sesi menimbang berat


Hari semakin panas, tekak pula haus...ada baiknya wa kembali ke port dimana Otai pancing duduk, sambil merehatkan diri seketika.

21. sekali lagi dilema buat wa sebagai pemegang kamera DSLR ketika bergerak secara solo ( bukan dalam kawanan team DSLR) satu gambar wa di tempat kejadian pun tak ada di snap dari lensa ini. Hanya ini saja yang mampu membuktikan kewujudan wa.

22. Sekali lagi dilema itu berlaku....ambil gambar tangan kiri pun boleh la

23.

24. sabar itu perlu

25. selang beberapa jam kemudian naik lagi ikan spesis yang sama, cuma kali ini saiznya agak kecil sedikit berbanding dari di awal tadi...

27.

28. masa hampir tamat, jalan-jalan dan tinjau kembali pada member wa, nak tahu juga pekembangan mereka....rupanya lagi hampeh.

29.

30. tiada kene mengena dengan BERSIH 3.0 walau warna kuning bajunya  sama

31.

32. wa tak berjaya merakam gambar percikan ombak yang tinggi ketika ombak menghempas ke batu-batuan itu.



.



* mula-mula ikan tu dalam ranking.....semakin masa hampir tamat,semakin tu juga ramai pemancing dapat ikan dan semakij tu juga ikan kerapu kami terkeluar dari ranking. cisss....

*takde rezeki nak buat macam mana???






.

51 comments:

  1. Takde rezki menang..tp dptlah pglmn baru. Boleh share dgn kami..

    Kesian tengok gmbo tgn tu...camtu la nasib jurugambar. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul juga...share disini lah

      hehehehe

      mmg kebiasaanya nasib begitu

      Delete
  2. gua tetap rasa memancing adalah membuang masa
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul

      tapi...ia juga menarik dapat belajar dan berkongsi pengalaman
      walaupun gua bukan kaki pancing hehehe

      Delete
  3. kau memancing...akak menjala terus..
    hahahahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. kehkehkeh.....menjala di sungai

      Delete
    2. tak kira janji dapat ikan...hahahhahaha

      Delete
  4. Replies
    1. hobi baru ke bro?
      boring time tunggu,
      teruja tang bila dapat ikan...wohoooo!

      prnah gak mancing, pakai umpan anak udang..
      dapat pon anak udang jugak..huhuuu (ikan tak lalu nk makn ank udang kottt)

      Delete
    2. Tasek M: shhhhhuuuttt!!!


      C.marikh : bukan hanya follow hobi org hehehehe

      Delete
  5. nasib ikan kerapu..hehe
    knapa ada ikan dalam plastik yg digantung2? knapa perlu letak nama kat batu ladung? haha
    xpernah ikut memancing so xtau sgt pasal memancing..mcm bez,dapat menguji kesabaran :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikan dalam plastik tu utk tatapan...hasil dari peserta yang berjaya membawa ikan naik kedarat. dan ia mengikut susunan berat teratas skali

      dan untuk di pamerkan samada ikan si pemancing tersebut masih dalam ranking ataupun tidak.


      batu ladung ada nama. entah la apa motifnya

      Delete
  6. banyak nye ikan erk....sure best...alaa sian...xpe la...ada picta....beerti ada ENCIK TP.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyak...ikan yg tak masuk dan terkeluar ranking pun ada juga

      Delete
  7. cilakak, gua terus kena sawan bila baca entri ni (dan sebelumnya)! lama tak mengail weh!

    gambar 4. batu ladung perlu ada nama brbeza mengikut bentuk, fungsi, tujuan dan kesesuaian lokasi. senang nak pilih kot. contoh batu mati atau batu hidup.

    pergh, ni port kerapu ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohya, gua memang tak gemar masuk bertanding ni. sesak nafas! nak gulung tali pun confirm sangkut tali kawan sebelah.

      Delete
    2. gua tahu lu hantu mengail.

      terima kasih bro atas penjelasan pada batu ladung tu baru gua faham.

      mgkn...pasal banyak juga kerapu yg naik bersaiz sederhana. ada 2 3 jenis kerapu yg gua tak ingat namanya (hasil sumber penerangan dari member gua setiap kali bila ikan berjaya di naikkan ke darat)


      betul apa yg lu kata tu bro....berselirat semacam je gua lihat

      Delete
    3. haha, sebab tu gua tak gemar masuk bertanding. takut kalah satu hal, malas nak layan tali berselirat pun satu hal jugak. kerapu saiz sederhana elok bawak balik, yang bagak tu boleh buat berlagak dengan kawan2. haha!

      Delete
    4. kerapu ikan gred A ke? aku bab ikan mmg fail

      Delete
  8. xpe...dia xde rezeki nak menang..tp rezeki kitrg dapat tgk pic org memancing..hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhuhu kalau menang mau sewel jap

      Delete
  9. belum ada rezeki tu . tp nasib la dpt gak ikannye ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhuhu
      betul juga tu dari yg tak dapat ikan langsung.rasa mcm tak bermakna saja bila memancing

      Delete
  10. bro,kalau stress pastu g memancing...bila terasa ikan kena ngan umpan kita...perghhh!! feeling diaaa!!
    xleh nak describe!
    lebih2 lagi kalau berlawan dengan ikan yang ganas! perghhhhh!! stim dohhh!!
    hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha ramai yg kata begitu.

      setakat ni belum lagi alami sentapan dari mahkluk air tu.
      pasal tak pernah mencubanya lagi hanya ikut kawan pi memancing saja hehehehehe baik di laut, di lombong, dipaya, di parit, di sungai, di tepi laut, dan di laut pesisiran pantai (naik bot,sampan berinjin kot).

      cuma nak sangat follow member2 naik boat pi pancing ke laut dalam. nak alami berada di tgh2 laut berhari..sambil lihat ikan2 besor hehehehe

      Delete
    2. ha,aku penah gak dgr member2 yang g memancing kat laut dalam..dorang ckp sana memang challenging gilerr.perghhh mesti best shiiottt!

      dpt2 la pulak ikan todak!hahah XD
      memang terbalik diri kalau xreti. lol

      Delete
    3. itulah mcm menarik dr cerita2 org, aku nak alaminya sendiri. dgr dari kawan2 dorang akan pegi 3 4 hari,main kat area plantar minyak. mcm tu lah lebih kurang ceritanya

      sekali dapat ikan...mmg besar dan gambarnya pula mcm dlm majalah pancing.

      Delete
  11. ikan dlm plastik yg tergantung tu umpan ke atau tangkapan Bro??

    a..pic no.7 tu hebatlah. nampak tekak nya dgn umpan2nya sekali

    ReplyDelete
    Replies
    1. hasil tangkapan sis....


      itu secara kebetulan saja tu sis...nasib2 je dapat snap gambar ikan begitu

      Delete
  12. wah! happening bangat!
    ske part trakea si ikan tu...sian..dh di bedah siasat
    baju otai pancing..pergh! memikat hati...ske nengok!

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang serok juga...bosan juga pun ada. tekak dia terlopong begitu saja.hihihihi

      ntah baju apa ntah dia pakai tu mcm baju sukan jer. kaler nya meriah dan fancy

      Delete
  13. huhu.. lafi nk habis, lagi org dapat lagi besar ye bro.. huhu...

    ReplyDelete
  14. best kot dapat memancing ni.. terbaik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih...aku cuba tanam jiwa suka memncing nanti kehkehkeh

      Delete
    2. hahaha.. nanti lepas ni dslr merajuk sebab tuannya pegang joran.. XD

      Delete
    3. jgn cakap mcm tu sis hehehehe penat nanti aku nak pujuk kehkehkeh

      Delete
  15. lenkali cakap ngan brader tu naikkan isi ikan kembung tu jangan kerat cam tu cian takut ikan tercekek. cik ina ikut cara suami. aktiviti memancing ni memang menyeronokkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik ina: masalah nya baru kena itu jam...mcm mn nak bgtaw lenkali

      Delete
  16. suka sgt makan ikan tapi takde kesabaran tunggu ikan sangkut kat kail... suka jgk tengok orang ngail2 ni tapi kesian ooiii jemur lama2 tapi tak menang... hehehe.. tapi gitulah kalo minat.. apa2 hobi pon kan.. aktiviti yg sihat.. (peralatan ada tapi jadi hiasan je ni..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. begitulah cik mulan.

      * jadi hiasan? kalau murah takpe,tapi kalau mahal...rasa mcm rugi jer
      setahu aku barang hobi selalunya mahal

      Delete
  17. gua lagi la tak reti nak bezakan ikan2...pada gua semuo ikan nmpk sama jer...hehe

    ReplyDelete
  18. Batu ladung letak nama, itu nama tauke kilang buat batu ladung lah hehehe ...

    'rakan seyuran sejoran', Pakcik suka ayat tu ( :

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha harap ayat tu mampu memberi dan membuat org faham secara ringkas

      Delete
  19. Apa jd ngan 20k tu? Hehe...tangan telor putih, tk sunburn ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak dgr pula siapa yg pemenangya dan apa yg si pemenang 20k tu buat dgn duit tu

      jangan risau jika rasa kulit terbakar dgn cahaya matahari. kerana mendapat kulit yg gelap adalah impian ku.

      Delete
  20. Replies
    1. dapat merasai pengalaman ambil gambar di suasana cabaran memancing dgn ramai kaki2 pancing hehehehehehehe...........

      Delete
  21. mancing katne nih? cam bes je..nmpak meriah.
    btw, awat ikan kerapu tu pose xcantek? haha

    ReplyDelete