Wednesday, 11 July 2012

Cabaran Memancing Bhgn 1



Hari : Ahad 02 Julai 2012
Masa: 1000hrs - 1400hrs
Tempat : Marina Island, Coral bay,Lumut.

0800H : Sarapan di warung kampung sebelum memasuki ke kawasan Marina Island
0900H : Buat pendaftaran ( member wa la..., wa hanya lepak menunggu di motorsikal dia sahaja)
0930H : Cari dan tinjau-tinjau kawasan yang bakal ikan dinaikan nanti, sambil membantu member wa bersiap-siap dengan joran hebatnya.
0950H : Wa buat panggilan telefon kepada si otai pancing,merangkap rakan seyuran sejoran
1000H : Cabaran bermula sehingga jam 2:00 petang



Buat pertama kalinya wa menyertai aktiviti pertandingan memancing anjuran AEM
(apa ntah maksud AEM tu...?)
sebenarnya bukan wa yang memancing hanya rakan sekerja yang memancing, wa hanya berkongsi yuran pendataran sahaja. Dan buat pertama kalinya juga, wa melihat suasana di sekitar pertandingan ini secara "live" yang mana sebelum ini  biasanya wa hanya dapat lihat di dalam majalah-majalah dan di akhbar-akhbar sahaja.
Agak meriah dan menarik juga suasana di sini sebenarnya(maklumlah pertama kali datang di tapak pertandingan). Ada yang datang secara solo, ada yang datang dengan kawan-kawan yang kaki pancing juga, ada yang datang dengan ahli keluarga, ada yang datang dengan awek (motif sebenar kurang pasti), yang datang dari luar daerah negeri Perak pun ada juga...Hadiah yang ditawarkan pada pemenang pertandingan bernilai RM20,000

Jadi tidak hairanlah kenapa ramai kaki-kaki pancing turun untuk meyertainya. Dengan matlamat untuk "bertarung" habis-habisan demi wang bernilai RM20,000. Siapa tahu...kerana ia bergantung pada nasib.





1. wajah member wa yang cakap besar lagak seperti sudah jadi juara sebelum pertandingan bermula

2. Ini pula rakan seyuran dan sejoran pada member wa yang cakap besar

3. wa tak tahu kenapa ambil gambar ni begini

4. Kacaknya si joran merah ni

5.

6. Sebelum cabaran bermula

7. Orang atasan kepada member wa turut hadir beri sokongan pada anak buahnya

8.

9.

10.



Lihat jam tangan... tertera angka 09:46 am, terus wa capai telefon bimbit untuk hubungi si otai pancing, untuk bertanya dengan terperinci dan mengetahui lokasi beliau.Tak jauh...adalah sepelaung dari tempat member wa tadi.



11. kabin untuk disewa, bagi yang hendak menginap. Cantik & menarik juga kawasan dia, kabin ini betul-betul bertentang dengan Pulau Pangkor.

12. Umpan Udang yang dah mati

13. Ingatkan plumber dan mechanic saja ada toolbox, rupanya si pemancing pun ada juga 

14. Milik Otai Pancing merangkap rakan seyuran sejoran

14. Satu apa data pun yang tertera di machine ni, langsung wa tak faham

15. Dah macam semak semacam je wa tengok suasana ni ( ketika pertandingan baru sahaja dimulakan)


16. Si Otai Pancing dengan pembantunya

17. 

18. tempat di bawah anjung ini sangat redup dan berbatu. sesuai dijadikan tempat berlindung dikala mentari semakin memanaskan dirinya

19.

20.

21. Di atas anjung/pelantar






* Pertama kali datang saksikan pertandingan sebegini seronok juga. Kenapalah wa baru tahu ianya adalah aktiviti yang seronok, walaupun wa tidak berapa tahu tentang pancing dan ikan

* nanti wa jengah balik lu orang semua...dalam minggu ni internet meragam pula, cilake betul....






64 comments:

  1. pic no 15 tu menarik..jelas menceritakan suasana kat sana.

    so, dpt habuan tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sis, habuan berupa ikan yg dipancing dan kegembiraan melihat ikan di naikkan itu sudah memadai bagi aku. kerana ini pertama kalinya layan aktiviti pertandingan memancing bersama orang lain.

      Delete
  2. Wah wah wah jeles aku tengok tempat ni.... dah lama giler tak ke LUMUT tu last sekali gi masa umur 19 tahun boleh?? ha ha ha >.<

    ReplyDelete
  3. aku suka tgk aktiviti ni. dulu.. masa kat labuan, pernah tgk secara live acara ni. best tgk ikan besar2!

    a.. siapa yg menang mesti kat n3 seterusnya kan.kan..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahaha pandai ko meneka yer.


      NA: kalau di labuan pasti dapat ikan2 great A kan. Maaflah aku bab ikan2 ni kurang arif sebenarnya,hanya cukup sekadar mengenalnya ia adalah ikan dan bukanya ayam mahupun burung.

      Delete
    2. ahahaha.. baiklah. kalau x boleh bezakan ikan dgn ayam. tu aku pun tak tahu.. ekekeke

      Delete
  4. dulu penah gi mancing . 3 jam rm24 . guna umpan palet apa jadah tah . entah , gi sekadar meneman je

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh ia serupa seperti aku juga tu...hanya sekadar meneman dan merasai pengalaman sahaja kehkehkeh

      Delete
  5. gua dulu pernah ponteng sekolah sebab member ajak memancing, tapi gua menyesal lepas tuh sebab memancing sungguh boring...haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dasyat tu bro....boring jika tidak dapat ikan , tambah2 pula kalau ia semakain terasa lama gila.

      tapi tidak pada aku...bro, dari layankan boring tu baik layan berbual. cisss aku juga bukan reti pun bab memancing ni, mujur ada sahabat yg hebat ttg alam pancing ni

      Delete
  6. Replies
    1. meriah??? mcm serabut jer hihihihihi
      ap GB

      Delete
  7. Bro lu mancing dapat ikan apa? pakai umpan apa? pakai joran apa?
    Hahaha aku punya joran sudah berkarat sebab lama dalam stor..
    dulu memang aku pemancing tegar selama tujuh tahun,
    lu cakap port mana semua aku redah...
    tapi sorry no umpun-umpun sebab geli sehhh nak pegang cacing besar tu...huhu!
    Anyway aku concentrate on fresh water fish
    sebab persekitaran sungai atau hutan cool.
    Lagipun aku praktik tangkap dan lepas supaya spesies tak pupus.
    Try le pancing temoleh...gerenti fight habis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak lu dah mcm pakar dan otai joran ler sis. tpi satu jer..bab umpan
      sama macam member aku budak Negeri,kaki pancing tegar. tapi takut pegang katak buat umpan memancing toman dan haruan (kalau taksilap)

      sudahnya...tangan yg power ni lah yg pegang katak + cucuk katak dgn mata kail
      mujur ada tukang teman mcm aku.


      Tegar kunun..... :P

      Delete
  8. Memancing aktiviti yg paling bosan...tambh plok kalu x dpt ikan...kalu dpt ikan x lh bosan sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak juga sebenarya ia adalah cabaran yg menguji kesabaran. aku tak memancing pun sis, hanya sebagai peneman sahaja. tapi aku pikit bagaimana kesabaran seorang nelayan.

      kalau lah dia ada sikap terlalu cepat bosan bagaimanakah nasibnya ye?

      Delete
  9. Replies
    1. maksudnya.....owh aku tidak mengerti lah sis

      Delete
    2. mancing wanita dan ikan bro

      Delete
    3. wanita yg hadir semua bini org

      Delete
  10. Setia ke korang ni? http://paripariputih.blogspot.com/2012/07/setia-ke-korang-ni.html

    ReplyDelete
  11. lamaaa da siot xmemancing! @_@
    rindulaaa pulak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh mr clive, ko pun kaki mancing juga ye....

      Delete
  12. waa. boleh r mancing sekali bro.. haha.. mak ai... besarnye ganjaran die..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada orang kata ada lebih dari nilai tu..

      Delete
  13. ok.
    kalau memancing ni takpe.gua tak berapa jelly.
    ahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. jelly? apa makna yg disampaikan. penat otak aku bekerja memikirkanya

      Delete
  14. Replies
    1. wah pamdainya...hebat betul lah dr.Singa ni

      Delete
  15. Xsuka bila ada yg ajak memancing..atau ckp nk p mancing... Mesti moon akan ckp.. Xbest lgsung...

    Tp klu abg ipar balik dari memancing..pastu bawa blk ikan besar2.. Yg tu best laaa..keh keh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. moon : memancing ni bosan dan menarik itu yg boleh aku ungkapkan

      Delete
    2. hmmm hanya mereka yg minat saja..memahami apa itu menariknya ttg memancing...

      apa yg moon nampak.. bosan je.. hahaha

      Delete
  16. kelihatan meriah..selalu tengok surat khabar je..ini dekat blog. hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aiiyarkkk....!

      takpe nanti tgk di vlog

      Delete
  17. haaa...menang x member tu..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. senasib jer....cakap pom..pom...pom nak rak mcm otai memancing tapi tak menang gak hehehe

      Delete
  18. wah! beznye! lama dh x memancing....
    lensa sentiasa berkerja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok sorang lagi perempuan kaki pancing...( aku juga still tak minat nak memancing)

      lensa terpaksa bekerja mengikut arahan hehehe

      Delete
  19. huih.
    meriah benar tu...

    tak dapat ikan pun tak pe eh..?



    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh...mcm tukang tilik je...mana tahu ni

      Delete
    2. aku tau.
      dgn ko nih anak ikan pun malu nk sangkut.

      keh2.

      Delete
    3. kehkehkeh....kali ini tilikan ko tidak mengena

      Delete
    4. dapat anak ikan la nih...?

      Delete
    5. salah.... hahahaha


      dapat ikan tak anak tak bapak. hanya bersaiz remaja sahaja

      Delete
  20. Cendol selalu ikot ayh ngan abg pegi memancing..suke tengok org memancing n terlebih eksited plak mase org tgh struggle nk naik kan ikan.tp Cendol x reti memancing :p

    ReplyDelete
  21. Replies
    1. hanya dtg tunjukkan muka sambil merayau2 sekitar kawasan

      Delete
  22. Jom kenal ngan mamat Jerman ni =) http://paripariputih.blogspot.com/2012/07/verdasco-nadzri.html

    ReplyDelete
  23. kalau lu tak tau pasal pancing, gua lagi tak tau. gua cuma tau guna pukat jer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kira ok juga tu ghost....pukat dan jala pun aku tak pernah guna.

      Delete
  24. cantik pemandangan tmpt mancing tu.

    lelaki kalau dah gila mancing, semua benda dorg pula. hehe.

    ReplyDelete
  25. Rietta xmnat mmancing.....tenet sni pown tenat....

    ReplyDelete
  26. memang meriah...hobi yg memerlukan kesabaran yg tinggi nih...mesin pusing2 kot tu...wakkakakakaa ehh udang tu goreng pon sodap..ngeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul.aku sokong sis kesabaran yg tinggi itu perlu

      udang tu buat udang goreng tepung atau butter kompom sedap hehehehe

      Delete
  27. fuh!!
    xsabar tunggu bahagian kedua ni..
    ehehehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. fuh...tunggu tenet tak berapa cantik plak minggu ni.lembab la mie

      Delete
  28. bila ikut orang mancing je, aku lelap. janji mancing, aku lelap. duduk pun jadi. cukup tak reti dan tidak punya kesabaran aku ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam bosan2 ko boleh lelap..... kalau aku mgkn sudah merayau2 dan tinggalkan si pemancing tu seketika

      Delete
  29. Umpan udang kecik, bglah udang galah ke, lobster ke, msti leh naikkn tuna cap marina. Hehehe... Org laki tk pkai sunblock ke klau g mancing?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau umpan sahaja dah lazat lebih baikbuat lauk dari bagi ikan makan hehehehe

      tak pernah pakai sunblock le...leceh dan bukan jenis yg menjaga kulit seperti lelaki di bandar metroplis sana. lagi nak gelapkan kulit adalah hehehehe

      Delete