Thursday, 28 June 2012

Pagi Tadi.



Hari ini, pagi tadi...
Wa pergi kerja menaiki motor bersama dengan seorang sahabat. Tiada istimewa pun sebenarnya malah suasana dan pandangan dari rumah ke tempat kerja sentiasa sama sahaja. Jika ada perubahan pun mungkin minor.

Dan macam biasa juga, angin sejuk diwaktu pagi adalah sahabat setia pada si penunggang motorsikal, ia sentiasa menemani dan menyapa tubuh. Tak kira lah jika si penunggang itu menaiki motor berkuasa tinggi, berkuasa sederhana, manual atau automatik, layananya tetap sama.

Sedang jentera beroda dua ini laju bergerak menuju destinasi, wa sempat mengalihkan pandangan ke satu sudut ke arah laut di lumut (selat dinding)... panorama hari ini nampak jelas dari hari-hari sebelumnya. Mungkin jerebu sudah tiada bisik hati wa. Dan wa dapat juga merasakan kehangatan pancaran sang suria pagi tadi, terasa macam sudah lama tidak menikmati kehangatanya, buat sekian lama (2 minggu) ruang udara bumi semenanjung "diselaputi" oleh jerebu.





Wa terasa macam wa hidup kembali la !!!!!.
maksud wa, wa rasa macam berada di pagi hari tanpa jerebu.













* harap-harap jerebu tu hilang terus di ruang udara bumi manjung ni. 


48 comments:

  1. jerebu ini bermusim. perginya dinanti, datangnya sudah pasti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu....

      tapi setakat ni wa jengah2 kat tingkap opis takde la lagi tanda2 jerebu tu. jangan petang angin tiup bawa kembali sudahlah

      tak tahan beb.

      Delete
    2. eh musim ker? bukan angkara orang bakar hutan?

      Delete
    3. untuk sesi penanaman baru (aktiviti pertanian biasanya), jadi belukar tu lebih mudah dibakar daripada ditolak. itu la yang aku faham...

      Delete
    4. betul juga...orang kata nak subur kan tanah kalau bakar-bakar tanah ni.

      Delete
    5. kalau nak bakor, sikit-sikit tu udah le. tak payah la bakor abis semua. ye dok?

      Delete
  2. yes udara segar pagi tadi ;) semalam hujan mehh ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh semalam hujan...di bumi manjung tak pula hujan sedikit pun huhuhuhu

      Delete
  3. Hurmm... kat tempat aku PJ tak kurang2 pun jerebu... padahal semalam hujan lebat jer... bestnya bila ko sebut pantai... lama x gi pantai... ^^


    kerana si bulat http://paripariputih.blogspot.com/2012/06/kerana-si-bulat.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. pantai mmg best sis.

      eh kat PJ tak kurang jerebunya.

      Delete
  4. wa nk tgk gambor...



    mana?
    mana?

    :p

    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. dgn kelajuan motorsikal mencecah 90km/j mana sempai sis nak amik gambo...
      mahu aku eksiden jawabnya. lagi pun dah lewat ke tempat kerja hehehehe

      Delete
  5. Smlm kat rmh saya ujan lebat...stlh sekian lama panas, kering, jerebu.
    Mmg rasa best je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu...cuma disini saja tidak merasa hujan

      Delete
  6. Kuasa Allah, smlm hujan lebat, kan?

    Syukur!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhumdulillah....

      nampaknya rata-rata org dikota kulompo sana dapat merasa hujan lebat. seronok tu. sejuk sikit dan udara bersih.

      Delete
  7. bukan manjung jew...kat cni pown xnak jerebu jugak....

    ReplyDelete
  8. bangunan di putrajaya x nampak langsung dek jerebu... huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh disana masih jerebu....? alhumdulillah disini fullday xder jerebu

      Delete
  9. batuk gilerr wehh disebabkan jerebu ni...kalau nak segar sikit pun, terpaksa aku drive pergi ke hutan hutan mana ntah...ahahahaha XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro aku cadang kan hutan tempat perkelahan ada sungai juga sudah memadai...

      Delete
    2. hahaha thanks thanks! akan aku cuba ilhamkan...lololol

      Delete
  10. baguslah... tidak sedut udara yg berjerebu lagi. suka baca kisah pagi kamu ini.. mcm cerpen :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. erk....pepandai jer ko Nong Andy. aku tulis cerpen pun tak pernah.

      ya moga ianya kekal :)

      Delete
    2. a.. ada bakat apa...?

      "Sedang jentera beroda dua ini laju bergerak menuju destinasi, wa sempat mengalihkan pandangan ke satu sudut ke arah laut di lumut"

      ha.. kan tu ada hehe.. kira cerpen la ni hehe!! cerpen betul tentang satu pagi yg xde jerebu.. sana kuat jerebu kan? nasib baik sabah x kena. tapi sekarang kemarau gak la..

      Delete
    3. panas lah best...tapi kemarau tak best la.

      Delete
  11. yup, semuanya sudah kembali seperti biasa

    ReplyDelete
  12. Amboi masamnya muka!! http://paripariputih.blogspot.com/2012/06/amboi-masamnya-muka.html

    ReplyDelete
  13. alahai bro kau sebut laut dinding..terus aku teringat chef paskal yang aku sempat dating..mwahahaha...aku pernah buat latihan bina semangat kat laut dinding tu. depa punya la jahat kata ada buaya kat sungai dinding tu sampai aku tak mau turun ke laut...jeless wehhh dinding aman damai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh pernah dtg melepak di sungai selat dinding tu eh

      kalau orang yg pakar dan mahir di area2 laut kompom tak mudah ditipu oleh paskal tu hehehehe

      Delete
    2. ntah aku tatau dia tipu ke haper..lepas buat task tu aku balik kem aku bantai tidur atas buaian chief paskal tu...dia balik tengok aku lepak hangen je...mak peduli apa..seb baik tak setakat stok dating je...bhahahahah

      Delete
    3. hahahaha style la...mau nye chief paskal tak hangin...

      Delete
  14. syukur beb.dekat kl/selangor ni jerebu tak de da.
    tp hujan pula skng.haha.
    ah,jaga diri bila keadaan tidak baik


    *aku hrp kau merinduiiiiii diriku

    ReplyDelete
    Replies
    1. hujan itu RAHMAT dari ALLAH. kalau lebat cepat2 berdoa sebab salah satu diantara doa dimakbulkan dengan cepat


      *owh aku sangatttt rindu ko, cepat buatkan aku kek cekelat paling lazat dimana kek di SR pun tidak boleh menandingi rasanya

      Delete
  15. semalam hujan lebat kan...
    tu pasal lah udara jadi segar balik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi di bumi manjung bertuah ini tidak huhuhuhu
      apa2 pun alhumdulillah la kerana tiada jerebu dah

      Delete
  16. I had sore throat time jerebu :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro...makan ubat dan jaga kesihatan, semoga cepat pulih

      Delete
  17. Meh sini dtg JOHO. CiM bawa jenjalan ala-ala Korean drama...dgn angin sepoi2 bahasa sambil bunga sakura berterbangan....syiokKkkkkKK....

    *teruk sgt ke jerebu kat sana. aritu kat sini ingatkan jerebu, tapi setelah disiasat, waktu pagi itu adalah embun jantan yang sgt tebal...huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. teruk juga CiM.

      area mana taman di Johor tu??? bunga sakura?? kenapa aku tidak tahu selama duduk di johor?

      Delete
  18. ALHAMDULILLAH..BERKURANG DH JEREBU...
    UDARA YG SIHAT..JOM KITA SEDUT2....SEDUT UDARA LAH...

    ReplyDelete
  19. moga jerebu nie dh berakhir . dan pg nie mmg power. tggl kumen lps Italy melangkah final. haha :D

    ReplyDelete
  20. bgus la jerebu dh kurang . dan awal pg ni aku tersenyum lebar melihat kemenangan Italy ! :D

    ReplyDelete