Sunday, 29 January 2012

Sekitar Ladang.

        Setelah berpuas berada di puncak gunung brinchang dan mossy forest, wa dan sifu bergerak menuju ke BOH tea plantation. lagi pun ia terletak on the way menuju jalan pulang. sajer try ambil gambar landscape disitu pula. Tempat ini juga merupakan salah satu port wa bila pulang ke kampung, memang dah jadi rutin harian wa setiap kali pulang wa akan duduk minum pagi perkena air teh panas disitu. kadang kala bersama rakan2, kadamg kala datang bersama sedara mara dan paling best selalunya wa datang berseorangan. layan sorang2 pun wa takde hal lah.....




turn wa plak amik candid pic lu sifu

ladang teh, hijau buat aku terasa damai

ntah apa la yg si sifu nie amik.....



meh tgk nie....



siapa yang ada mnat nak bergambo style hindustan boleh la bergambo  style berguling2 kat sini hahahaha

ok meh wa kasi zoom lagi sikit....ok x?

puncanya begini: sedag wa asyik amik gambar,terasa penat....jadi amik keputusan tuk berrsandar seketika di pokok tumbang nie. tak tahu pula yg wa nie kuat sehingga pokok tu tumbang. Ok wa tipu, pokok nie mmg lama dah ada kat situ  lamanya.

hijau + biru + berangin = wa suka sgt ketika nie

mat saleh pun minat gak tgk ladang nie...nak ajer wa intebiu dia pasal pemandangan ladang nie

pekerja contoh dorang nie...ok kompom thn nie dapat bonus.

ini lah rupa pokok teh

yang kaler hijau tu adalah rumah estet ladang nie. aku tak pasti si lady w dan si NP tu berasal dari estet ke tak.??? yg pasti hanya si SM yang tahu kehkehkeh . peace

Add caption

ini lah tempat yg selalu wa melepak di pagi2 hari.... walau segelas harganya mahal. tapi untuk mendapatkan ketenangan rasanya bagi wa ianya sangat berbaloi



disini pun boleh berdating kehkehkeh.....

pintu entrance masuk ke restoren teh nie



dahulu ianya beroperasi. mungkin sekarang dalam proses ubahsuai nak jadikan tandas awam yg best kot?

sifu kena candid lagi






wa tak pasti nie apa yang pasti ia seperti mesin pengisar  - dari pandangan dan kajian mata wa secara spontan

ini lah kilang proses teh BOH. tapi packing kat kilang di selangor kalau wa tak silap.

1929 

wa tak pasti apa benda alah ni, mgkin ianya tempat di mana daun teh di bawa naik masuk ke dalam kilang selepas ia digredkan

sekitar belakang kilang...tak besar manapun tapi wa heran bagaimana kilang kecil ni boleh hasilkan begitu banyak daun tah kisar yang kering dlm sehari.





kalau wa ada lens macro mesti best ni....(gua berharap sgt 1 hari nanti dapat lens macro tu)





kalau di cameron nie kenderaan yg banyak sekali guna adalah spesis land rover. land Rover putih ni adalah yg telah dicantikkan oleh owner kenderaan

rupa2nya ia adalah milik member sekolah wa dulu yg berbangsa india



Semasa wa dan sifu nak balik dari ladang nie, terserempak wa dgn seorang mamat nie yg pakai baju -t bercop icon blogspot.com. wa syak brader nie mmg blogger yang power. meh tgk nie...(pada owner badan kalau lu tak suka gambar lu dipublish dlm blog wa sila kontek, wa akan removekan segera.)


inilah yg brader wa katakan

masa gambar direkodkan oleh wa, brader nie sangat girang dan happy giler sehingga wa capture pun beliau tak perasan. hehehe....

BOH! ......ada ummph!

block rumah estet yang ada disitu...dari wa kecik lagi dah ada, tak berubah dari dulu sampai skrg. hanya yang berubah adalah warna rumahnya saje.

gelagat yang sempat wa rekodkan....ok blur padan muka.



Jika berpeluang....wa nak kesini lagi ada 4 tempat yang wa terokai semasa kecil yang wa tak jengah lagi. tempat tu sebenarnya adalah tempat yang menarik tetepi ianya tak diketahui oleh para pelancing kerana tempat tu kena hiking sikit jikalau hendak kesana.


entri ni wa buatkan untuk cik RED TEA kita nie pasal nama nye sama. mungkin dia ada kaitan darah bersama owner ladang teh nie ataupun ada pertalian dengan pokok teh nie. Tea...cuba ko jawab! kehkehkeh




50 comments:

  1. Wah! Wah! Wah!....sedapnya muluttt...sambil buat entry sambil ko mengata aku dan NP yer...ok estet tu bapak ikan aku punya..ko ada kesah? Ok aku tipu...

    Bro, siyesss aku jeles tahap resaksa otromen gaban ni bro...pic cantik, environment fresh, no air pollution at all ( I guess...) and what else u looking for in your life..kalu aku jadi ko, aku dok jer situ....boleh feeling2 western sambil minum teh stoberri dan skon..wallaweiii heaven ahh..

    Ko buatlah pakej ladang tea dan photography, gerenti aku jadi first client!

    ReplyDelete
  2. 4th...

    kehkehkehkeh...bukan megata sis, nak kepastian.sama ada betui2 geng estet atau gen2 pavi. bila ko marah mmg sah la ko geng 2 pavi bukan geng estet.

    yup aku rasa mmg sana fresh air lagi....sebab dikawasan gunung.dan berhawa sejuk.

    apa??? wat pakej, tak terniat lagi. aku akan cuba ketengahkan idea ko nie sis.... ( dalam otak terpikir $$$$$ dgn ligatnya.)

    ReplyDelete
  3. untuk red tea je? utk akak takde?? heheheee

    suka tengok permandangan ladang teh, memang menenangkan jiwa..

    ReplyDelete
  4. chup!

    ni komen saya.

    cahaya matahari, shadow, hijau2 ladang teh dan talent awak buat semua gambo-gambo jadi superb!

    ReplyDelete
  5. TP, beli jiwa aku le teww..hhikhikhik...okeh jadilah aku turun lumut, aku roger ko, lama sungguh aku tak jumpa geng Paskal lumut kat sana...

    ReplyDelete
  6. tmpt menarik yg tak diketahui pelancong?? teringin la nak tau, citer tau! kot bila2 free boleh ke sana..

    TEA..cuba citer, kamu dari ladang mana?? ^___^

    ReplyDelete
  7. kak mas: erk....alamak,
    nanti keh buat entri tuk awok kak. pasal negeri pahang, tak pun bila keh berpeluang ke putrajaya keh kabor kat awok kak.


    lady W: geng paskal....? wah hebat ler. tapi roger biar betul pasal next week i xder kat sini diluar kawasan. mgkn ke pulau pinang. nak backpack kesana.

    Ujie : kehkehkeh susah nak beritahu kat sini. kalau ada peluang dtg ke cameron boleh aku bawakan ke tempat tu..

    ReplyDelete
  8. GB: terima kasih, lah GB pun hebat gak bila berfotoshoot.


    lady W lagi : bukan ker ko.NP dan SM selalu berdebat pasal genster estet dan gengster pavi hahahaha

    ReplyDelete
  9. aku pulak jelas sebab LW suka komen dan puji kau.

    sekian.

    ReplyDelete
  10. SM: tak tahu pula aku yg Lady W kita tak pernah puji2 pada lu bro. kehkehkeh

    ReplyDelete
  11. uhuk! uhuk!..pasai pa aku terbatuk-batuk ni weiii...

    ReplyDelete
  12. x baik amik pic orang bertenet ler Incik TP..
    hehheh.

    ReplyDelete
  13. lia : a picture speak a thousand words...

    sebenarnya diorang adik2 beradik la... abg n ayah dia ada kat tangga masa tu. dorg pelancong dari klang kata bapanya.

    ReplyDelete
  14. salam..

    saya sungguh kagum dan terkesima memandang photo2 yg tuan ambil tu...
    terutama gambar titisan air di daun keladi tu...hebat.!

    ReplyDelete
  15. subhanallah,, cantiknyer.. bez laaa dapat p..=)

    jom hayati sebentar.=)
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/01/amanahnyer-sahabat-rasulullah.html

    ReplyDelete
  16. sayang la gambar budak tu blur... komposisi cantik

    ReplyDelete
  17. itu saya tu! yang blogger power tu! kahkah

    gambar lawa. itu pendapat ikhlas dari orang yang tak pernah ada camera ni. camera kat sony eriksen antik tu tak kira. HAHA

    ReplyDelete
  18. chanteknye shoot....xpkai lens macro pown dah chantek....

    ReplyDelete
  19. SM... jeles la bukan jelas. oohkay. kbai


    tp... rajin betul buatkna entry untuk orang. nak jugak. ahakss
    suka tengok pic2 yang kau amek. semuanya tenangkan hati. hehehe

    ReplyDelete
  20. besar gak ek pokok teh,kwn ingatkan macam pokok bunga kertas gitu je......hehe

    ReplyDelete
  21. sapakah yang berdating tu? asyik amek gambo pemandangan je...gambar kau takde ke? hahaha..

    ReplyDelete
  22. SR: terima kasih, itu lah kelebihan alam semulajadi, tanda2 kebesaran Allah.



    L : terima kasih dah baca dah entri tu. sgt menyentuh jiwa tetang "Ikhlas" tu


    Uncle : terima kasih, nak wat macam aman, huhuhu kereta bergerak dgn pantasnya ketika itu.



    Henrietta Jose: TQ...tapi nak grab gak 1hari nanti lens macro tu



    reen : tenangkan hati eh. nanti aku bagi yang sakitkan hati boleh?

    ala...dorg request la reen.huhuhu


    ayen :sebenarnya pokok teh boleh membesar tinggi macam pokok biasa yg lain cth mcm pokok jambu dan pelam, tapi disebab kan selalu kena petik, tu yang tumbesaran dia maintain paras tu jer...


    ralph : ntah pelancong ler....dorang adik beradik le..

    gambo aku mana leh letak nanti org marah kehkehkeh...xder la kan gambo aku ada kat entri sebelum nie.

    haikal blank : apa benaran kamu....? yang di foto itu kamu? brand sony pun ok gak bro.

    ReplyDelete
  23. tp - ohhhh....awek marah ea?? hahaha

    ReplyDelete
  24. ralph: hado ginimana sih, mau gue terangin.
    ya udah,gini aja.... sebetulnya gue suka bangat sama panorama alam.

    ReplyDelete
  25. tp - hahahaha!! saja je menyakat

    ReplyDelete
  26. Salam....t ajar rietta bleh? rietta budak baru bajar nieh....abis awam jadi biru....huhuhu.....

    ReplyDelete
  27. wasalam. boleh jer rietta. tapi setakat ilmu yang ada ler...saya pun budak masih belajar.

    ReplyDelete
  28. masyaAllah, cantiknya keindahan ladang teh ini..:)

    ReplyDelete
  29. salam kenal bro...

    warga CH ke...?pernah bermastautin di CH 2005-08...aduh CH sentiasa mengamit memori aku...

    ReplyDelete
  30. sham : wasalam, ya mmg warga CH, tapi mgkin kita xpernah jumpa kerana tahun tu tempoh permulaan aku bekerja bro

    ReplyDelete
  31. perghh...memang cantik permandangan, segar dan mendamaikan (sambil hembus asap berkepul-kepul)..ekekeke.

    melalui t-shirt tu menggambarkan brader tu blogger cap ayam...mcm gua jugak la...hahaha.

    ReplyDelete
  32. cun tempat tu bro,tak tahu bila boleh pergi sana..ada masa ajak la outing,.hehee


    #domoroid tu ada jual kat fb.dalam rm35 sebiji baru..hehee

    ReplyDelete
  33. TH: terima kasih ye...

    daddy: terima kasih dan kerana sudi jengah ke blog yg xseverapa ni


    hidemichi: asap ada bila mlm aje bro kehkehkeh..
    blogger cap ayam??? sama la kita kehkehkeh

    WS : tinggal area mn bro???
    rm35 jer...wah nak kena beli gak la 1 wat model

    ReplyDelete
  34. aku rase touch ko dgn nature jadik la telor.. tp ko amik gbr orang2 tu ok2 lah boleh polish lg...

    yg natanya aku suka hijau... nampak sgt cantik jer... ko amk gbr org pakai baju ijo jer lah telor.. pasti aku suka...

    ReplyDelete
  35. perghh smart la picture anda.

    ReplyDelete
  36. entry FOREST kau pun da buat aku jelesss. huhuhu

    ReplyDelete
  37. gabungan telo n tea pn bez gak kan..hangat korang kat atas..hihihi

    ReplyDelete
  38. reen : jgn jeles, nanti ko pi ler sana reen

    yumida : gabungan eh....hihihihi

    ReplyDelete
  39. haha jauh.. puteri emas tak boleh keluar ;( sobsob

    ReplyDelete
  40. cantikkkkkkkkkkkkkkk!ira terasa nyaman udara kat ladang teh tu..ngee..;p..sbb br blk dr cameron kan last year..2 bln sudah..;p

    tp ira xpnh mnum kat cafe tu..sob3...:(..

    tp msk f5 pnh dtg kat kilang tu..tp xmnum gak sbb mn ada duit..waaa nangisss...bila nak blanja ira?;p

    ReplyDelete
  41. ralph: dating dgn reen, ngan aku tak nak kehkehkeh

    ira : meh dtg sini. boleh kena teh.

    ReplyDelete
  42. tp - mesti la laju je aku taip nak sebab reen pompuan..kalau nak dating dengan kau emmm (tutup muka)

    ReplyDelete
  43. ciss apasal nak tutup muka. malu ahahahaha...

    ReplyDelete
  44. mesti la kena malu..ape la kau ni

    ReplyDelete