Friday, 27 January 2012

Berkhasiatnya....

              Buah berwarna merah yang sangat cantik, bersaiz kecil dan terdapat biji-biji diluar permukaannya ini tumbuh segar di merata-rata.I a juga tergolong dalam tumbuhan herba dalam keluarga berry.kebanyakannya ia ditanam secara komersial. Ada yang berasa sangat manis, ada berasa manis-manis biasa,ada berasa tidak manis langsung(biasanya yang tak masak lagi la) dan ada juga bersa masam tahap 2. bergantung pada tahap kehebatan buah tersebut. (jangan terpedaya dengan warna merah yang mepersona itu)

Ia juga kaya dengan pelbagai khasiat,kandungan nutrisi pada buah ini sangat baik dan berkesan untuk menyembuhkan beberapa penyakit.  antaranya ialah:

1. penyakit arthritis
2. kanser - kandungan antioksidan dalam buah ini sangat tinggi
3. kesihatan mata -ia berkebolehan seperti lobak merah juga
4. kerosakkan fungsi otak - kandungan vitamin C dan fitonutrient  yang bertindak mencegah tindakan radikal yang ganggu pada sistem badan dan otak
5. tekanan darah tinggi - kerana buah ini juga mengandungi zat besi dan potasium yang tinggi. ia sgt efektif utk menekan tekanan dan membuat tekanan seimbang kembali
6. Penyakit jantung - kandungan serat, vitamin C, folat dan antioksidan yang tinggi dapat membantu nyah kan tahap kolesterol dlm badan sekali gus dapat mencegah penyakit jantung.
(sumber : pusat kesihatan)


tetapi.... jikalau makan dengan sukatan ertentu (tak pasti pula sukatan diperlukan) dan teratur, ia dapat menghaluskan permukaan kulit muka, mencerahkan wajah dan yang penting sekali anti penuaan. (bagi yang nak nampak sentiasa muda boleh lah mencuba) nak buat masker pun boleh.

selain dibuat untuk kesihatan, ia juga sedap dibuat jus, jem, dan  enak makan bersama krim berperisa vanilla cekelat cair dan madu, atau makan begitu sahaja.


sedang masak ranum dan tunggu hendak di petik aje nie

hai mari makan saya...

nampak tak ia diselaputi oleh ratusan biji2 di permukaannya

pelbagai jenis juadah yang boleh dibuat dengan buah nie

boleh campur dengan eskrem, ada jem strawberry, dan juga boleh dijadikan jus minuman berperisa strawberry susu atau boleh dijadikan strawberry shake

nie plak wat makan dgn madu

ada madu, ada cekelat cair, ada buah2 strawberry yang segar dan masak, ada air teh o  perisa limau mandrin, ada tangan budak yg tak sabar nak makan.


* pic nie sebenarnya direkod pada tahun lepas
* gambar tak boleh letak banyak2 takut ada mahkluk yang memberontak nanti kerana tak boleh tahan
* pics di dalam entri nie khas untuk cik Ralph. kita, siap request dan merayu2 sambil berguling2 nak tengok gambor strawberry nie.


(ok part merayu dan guling2 tu wa tipu ,cuma dia sound kat pada entri yang lepas di ruang komen)




.

54 comments:

  1. 1st, pic cantik...all time feveret aku tu pic pasu yg berderet diambil dr bawah...

    ReplyDelete
  2. gua berani potong lidah, ramai yang cemburu dengan lu punya gambar kali ni.

    ReplyDelete
  3. SM ko nak potong lidah sapa beb?

    ReplyDelete
  4. en telur... nampak menyelerakan.. :D..

    stp buah2an itu bgs tuk kesihatan kan? :).. suka makan buah..

    ReplyDelete
  5. TP, LW & SM - APE???????? Aaarghhhhh....!!!

    TP - eh aku x sound la..aku tnya dgn sopan santun je

    ReplyDelete
  6. Lady W : terima kasih. mungkin ia nampak sebaris dan teratur kot.

    SM : itu pasal aku tak letak banyak, takut ada yg kejor aku kehkehkeh.

    Lady bird: ya buah adalah sumber serat terbaek.dan bagus utk kesihatan,tetapi bukan semua buah sis. selamat menjamu

    ReplyDelete
  7. ralph : kehkehkeh....ha'ah la ko tanya dgn sopan santun, tapi aku baca dgn penuh emosi, jd aku putu kan ko sound aku. boleh tak mcm tu?? (jap nak tutup muka )

    ReplyDelete
  8. Stroberi Tea pon sedappp tau telorrr..

    ReplyDelete
  9. TP - alah...betul2 wat aku kempunan tgk gambar ni... :'(

    ReplyDelete
  10. Tea : ya...aku tahu tu tea. memang aku pernah rasanya tea

    ralph : hahahaha jgn salahkan aku, request dari ko kan sis.

    ReplyDelete
  11. TP - jeles weh....nak balik kg kau la kalau macam tu..hehehehe

    ReplyDelete
  12. salam....

    sungguh terliur saya ni tuan..melihat straberry tuuu... kualiti gambar yg sangat terbaik..

    ReplyDelete
  13. xjeles sbb dah mkn puas2 ms g CH aritu..hee..

    mnum strawberry shake lagi..:)

    ReplyDelete
  14. ni betul2 buat terliur...
    aiskrim tu!

    ReplyDelete
  15. lagi banyak kau letak, lagi mendidih diorang tengok.

    ReplyDelete
  16. sedapppnya...lapaq strawberry dah ne..

    mana mau cari..ehhehhe..

    lama xtgk gambar d cne...;)

    ReplyDelete
  17. Ralph...hah suka le teww TP penuhi permintaan ko..meh aku pun nak minta TP tunaikan juga permintaan aku ni...hahaha ini berbau hasad dengki!

    TP: kali ni aku setuju dengan geng botak gojes ko si SM tu, lagi banyak ko letak gambaq lagi mendidih tau..aku pun mendidih ni..tsk!

    ReplyDelete
  18. LW - tu la kak...x sangka TP tunaikan betul2...saya main2 je..huhuhu terharu tau...hahaha!!

    ReplyDelete
  19. ...dah ada orang start touching pulak. mau meleleh air hidung ni.

    ReplyDelete
  20. memang tak boleh tahan dah ni... rasa sekarang jugak nak pi cari! huhuhuuu

    ReplyDelete
  21. eh betul ke kalau makan strawberry boleh menghaluskan kulit?? wowww!

    oohkay tang askem tu memang nampak menyelerakan kan. huhu sedapnya....

    ReplyDelete
  22. ske tengok pic 1st tu...sgt perspektif... sedapnyer...nyum nyum

    ReplyDelete
  23. perghhh..setolobeli..kalu wa nk masukkn dlm menu ns guren wa pn ok gak ni..hikhik

    ReplyDelete
  24. gambaq cantik!!! tambah2 strawberry tu....terus rindu cameron highlands


    p/s : awat tak buang je word verification nie. susah tul nak komen. he he he

    ReplyDelete
  25. ralph: hahahaha....jgn jeles la sis, nanti ada masa aku invite le dtg ke kampong aku tu


    SR : wasalam. hehehe terima kasih, tak terniat nak buat org terliur pun sis.

    ira : tak terliur ke tak kempunan


    ujie : ada masa dtg ler nanti, tuk hilangkan terliur tu


    SM : betul tu..aku mula takut sekarang nie.


    Ila : rasanya dipasaraya gaint ada kottt.. hehehe


    Lady W : tu pasal letak sikit jer....nanti tak pasal2 aku kena kejor plak sis.


    Ralph lagi : ciss...ko memain rupanya. hado..penat aku balek2 koleksi pic aku. cepat blanje aku makan kek cekelat. (setakat nie reen & lady W telah hutang aku kek cekelat, ko bila lagi sis? )


    SM : kehkehkehkeh meleleh air hidung eh.


    kak MAS : hehehehe nanti ada masa pi la bercuti kesana. ada byk lagi tu.sentiasa berbuah aje pesen buah nie


    Reen : itu kelebihan yang ada pada buah tu, nak kepastian kena la makan dgn kadar yg banyak.

    part eskrem tu, buat sendiri pun boleh.


    yumida : hehehehe....terima kasih


    scarlett O : terima kasih



    mr.Curly : sila,sila....jgn xbuat bro. dah siap nanti jgn lupa hapdet kasi wa tgk hasilnya ok


    CK : kalau rindu dtg lah lagi...hehehe TQ.

    ReplyDelete
  26. mau den naik tikar torobang pegi CH besok jugak ni!

    ReplyDelete
  27. GB: kehkehkeh....nak gak pinjam tikar terbang tu

    ReplyDelete
  28. terliur gua sebentar..hehee

    #nice pic..kena belajar banyak bnda ngan otai fotografi ni..hheeee

    ReplyDelete
  29. WS : tq2 bukan otai lagi pun baru ajer blaja ni

    ReplyDelete
  30. mahal kot.. baek beli krim2 kecantikan je. hehehe

    ReplyDelete
  31. reen: ko tak tgk pic terakhir ker? ada setoberi sebakul kot. aku ada kabel.

    ReplyDelete
  32. grrrrr...
    geram je tengok tegantung2 kat tangkai tu...

    pic eskem malaysia strawberi x der?.. hehehe.. sedap tau.. RM1 sebatang. :)

    ReplyDelete
  33. lia: kehkehkeh..... ada, ada, tapi malas nk upload kan pic eskrem msia tu. nanti bertambah terliur plak dorang nie

    ReplyDelete
  34. Faveret aku strawberry dr Australia, the best in the world punyer. Strawberry dr Malaysia aku suka jugak, tapi masam sket. Makan kat atas CH baru dia rasa manis.

    ReplyDelete
  35. salam..

    singgah sini lagi nak makan strawberry..

    ReplyDelete
  36. TP, nak claim kek cekelat, sila turun KL then roger aku bro. Aku hantar satu lori kek cekelat...a hehe lori menan je tau!

    ReplyDelete
  37. tengok2... woww siapa jual?? tapi takde la nak beli banyak camtu weh. huhu

    ReplyDelete
  38. whoaa..strawberry kat cameron highland eh?
    sedapnya..
    :DD

    ReplyDelete
  39. Jo : aku pun pelik kenape buat tu bila dibawa turun rasa dia masam. mgkn perubahan cuaca barangkali.


    SR: takpe...singgah la kalo terasa terliur hehehe


    Lady W : baek2. nanti aku turun sana. apa....lori mainan. ciss...


    reen : ada kabel ler...


    TH : meh makan.

    ReplyDelete
  40. bz nampak bro?

    bro duk mana?kalau tinggl kat selangor bolehlah kita p outing...hheee ajar sy..

    ReplyDelete
  41. saye pon baru je sarap 3 biji stoberi-ColdStorage je..

    ReplyDelete
  42. WS: tinggal dok bermaustatin di area lumut,perak .


    BTK : ok ler tu.hehehe

    ReplyDelete
  43. TP, ok aku turun lumut, ko cari port baik punya untuk tembak lense ya...

    ReplyDelete
  44. lady W: ok takde hal sis.bila tu

    ReplyDelete
  45. telor : kau jugak yg kata aku tak boleh makan coklat byk2..kalau tak boleh makan nescaya nak belanja apatah lagi kan? hahaha!! tu la kau yg take serious sgt..hehehe tp ape2 pun tima kasih ye...aku suka entri ni..

    ReplyDelete
  46. kwn kurang gemar buah ni klu yg kena beli sendiri tapi klu yg free memang kwn suka sangatlaa....hahahahaha.

    ReplyDelete
  47. ayen: kalau free mmg semua suka hehehe

    ralph: kehkehkeh....mmg ko takleh makan cekelat byk2 tapi aku takpe.

    ReplyDelete
  48. tp - tau pun kau...cepat belanja aku stroberi yang real! selain aku kau kena belanja reen gak sebab dia nak kulit muka yang licin hahaha

    ReplyDelete
  49. ralph: hahaha tggu ko dtg kg aku baru boleh. 3 bakul aku beri nanti dgn syarat kena habiskan depan aku juga. xhabes aku cas bayaran yang berganda.

    ReplyDelete
  50. tp - elehhhhhh...x heran....xpe2 nanti aku ajak reen g CH

    ReplyDelete
  51. ralph : pergi la...xder sape nk halang.kuikuikui....jgn lupa bgtaw aku bila nk pi tu

    ReplyDelete
  52. tp - insyaAllah....akan aku uar-uarkan kalau diberi kesempatan

    ReplyDelete