Thursday, 19 January 2012

Beberapa Jam saja di KT. ( Part II )

selesai saje majlis Cik berry petang tu....terus cepat2 bersiap kemas untuk pulang ke tanah tinggi semula..tapi dalam nak cepat tu, sempat lagi luangkan masa pi melawat famili angkat Cik Berry untuk ucap terima kasih sempena menjaga Cik berry selama di negeri penyu tu, dan siap beli kuih-muih apa tah namanya,tuk bawa pulang ke kampung halaman.

Yang cilakenya mokcik penjual tu siap kata kat wa, bangsa cina macam u memang suka makan kuih nie.
Wa kaget jap. wa hanya senyum jer. Dalam hati wa tang mana cina yang ada pada wa...demit! wa pure nepal la mcm askar gurka tu, padahal terang2 wa bertutur bahasa melayu tu dgn fasihnya. Masa bayar wa cakap kat mokcik tu KamSia....mokcik.!

Untuk tak buang masa, kami terus bergerak ke destinasi berikut tanpa berhenti singgah dimana2 pun,masa nie wa still jadi driver sepenuh masa untuk hari berikutnya bawa dengan kelajuan yang telah ditetapkan oleh undang2 jalanraya, sekali sekala aje langgar peraturan.
Kami bergegas bukan apa, pasal Mr.Boss dah janji nak bawa wa melepak di tempat gajah tu dan di Tasik Kenyir sebelum hari gelap.



Ok setiba di tasek kenyir, kami berhenti seketika menyaksikan panorama. jalan lengang sekali sekala saja dapat melihat kelibat kereta yang lalu disiang hari, kalau malam....tak tahu nak cakap.tambahan line telipon pun takde.
Wa ingat singgah masuk ke pintu tasek kenyir rupa2nya di bahu jalan aje...tak kisah lah janji dapat buang penat kejap.






Mr Boss sedang merenung sesuatu. nie wa amik candid tanpa beliau sedari




Mr.Panda juga beraksi dgn cameranya.sampai sekarang wa tak dapat tgk gambar2 yang diambil olehnya. kedekut tul.



Masa nie wa pelik jap terjumpa rahang haiwan yg bertaring, wa tak tahu sepisis apakah gerangan rahang nie...sape yang tahu tolong beritahu kat wa.....(ke rahang babi?)





lalu wa suruh Cik Berry,menyiasat kejap dgn ilmu yang dia ada,ternyata dia mengecewakan wa seketika 
tepi2 area tasik nie banyak pokok yang tinggi2 dan besor. siap ada burung enggang lagi, ada 5 kesemuanya. bunyi plak kuat,bising dan pelik gile.wa ingat enggang kat area borneo jer...




Ok selesai sudah singgah sekitar area pinggir Tasek Kenyir nie, kami meneruskan perjalanan terus ke tempat pusat gajah2 liar yang dijinakkan. perjalanan sebenarnya tak jauh,tapi disebabkan jalan macam baru lepas kena bom,jadi pemanduan agak kurang lancar.

Tempat nie wa lupa nama dia.(sebenarnya wa boleh ingat,kalau  buku travel tak hilang) terletak betul2 di sempadan antara Negeri Tok Gajah & Negeri Cik Siti Wan Kembang. Tak besar kawasannya tapi korang boleh lah naik bagi yang nak merasa.dengan beri sedikit sumbangan ikhlas.tak beri pun takpe. Lagi best dari Kuala Gandah,Pahang.

Pasal apa wa kata best, pasal kita boleh naik dan bermain dengan anak2 gajah nie tanpa ikut jadual macam diKuala Gandah, cuma aksi mandi bersama gajah takde la... hanya feeding and riding elephant aje.
( di Kuala gandah, sebenarnya BEST juga, cuma wa tak suka masa yang mereka jadualkan aktiviti kita bersama gajah.terpaksa korbankan masa begitu lama.)

meh tengok nie...


Ciss...Cik berry yang dah selalu melepak sini pun still nak bergambo lagi.

setiap gajah ada gembala dia sendiri, gajah2 nie hanya dilatih dan faham dgn bahasa Thai aje...



kan wa dah cakap,kat tepi jalan aje....

nama utk anak2 gajah nie pun wa dah lupa

jakun jap bersama Mr.Panda

yang belakg tu import dari thai....










 Masa nie Mr.Panda & Cik Berry mmg jeles ngan wa pasal masa dorang naik gajah tu sama masa denagan wa naik gajah juga, cuma dorang diberi tunggang dengan sekejap aje... tapi wa pandai berpolitik dgn brader tu. wa manipulasikan pikiran dia dgn sembang buat2 ramah dan soal dia banyak pasal gajah dgn niat wa dapat naik gajah dan ronda2 dgn masa yang lama. Kehkehkeh.....(sebenarnya nie kali kedua wa tunggang naik gajah, pertama kali di Kuala gandah, kali ke-2 di sini,)

Ternyata, wa berjaya. sampai wa naik jemu pun ada pasal lama sangat. ntah bila ntah brader gembala gajah ni nak kasi wa turun plak. tapi kalau dekat Kuala Gandah jangan harap dapat tunggang naik gajah lama2, tambah plak kena naik ramai2 ada la dalam 3,4orang seekor gajah.


Mr.Boss perati dari tempat mandi dan makan gajah jer...(baru wa perasan Mr.Boss bley layan baju batik kaler Pink, nie mesti Cik Berry yang belikan nie)

alat nie tuk kawal si gajah2 tu, setiap gembala gajah WAJIB miliki dan hanya mereka jer tahu guna  tuk mengarahkan gajah2 dorang.


Dekat sejam gak kami melepak kat situ, lama disebabkan oleh wa. kata mereka, kerana pasal wa tunggang lama sangat sampai tak ingat nak balik.kata mereka lagi dengan nada jeles.

Beberapa meter dari kawasan gajah, tak jauh mana pun. tempat nie betul2 di tanah sempadan 2 negeri. ada signboard disitu. landmark dia sgt menarik ada sebuah pohon yg besar berbentuk macam cendawan.



tapi masa wa tgk photo hasil tangkapan adik lelaki wa di rumah. bley plak dia amik gambor pokok nie  betul2 mcm cendawan, (setahun yang lepas) tapi kenapa wa tak dapat plak. ciss...!!! Cilake, terpasa wa berguru dgn dia. Mgkin angle wa  yang tak betul kot...Hmmmm....

Lain kali wa akan kembali tuk khas amik pokok nie harap2 dia hidup teguh dengan lamanya... hari dah semakin nak gelap.kami meneruskan perjalanan ke destinasi berikutnya iaitu Pekan Gua musang untuk alas perut dan bersolat+berisitirehat sebentar. Dan jawatan sebagai driver telah lucut dengan rasminya, dan disandang oleh Mr.Boss, pasal wa dah penat sangat. masa nie wa baru tahu Mr.Boss bawa kereta lagi dasyat dari wa. baek dari segi kelajua atau pun dari segi mengawal pemanduan diselekoh2 bahaya.

Terima Kasih pada Mr.Panda dan Cik berry kerana tolong temankan Mr.Boss ketika memandu sampai ke kampung. wa...dah berdengkor dah masa tu....





pst...semalam wa kena sound di link sini apa2 pun terima kasih, kerana menyedarkan wa. sekali lagi terima kasih pada cik ladyBird dan Ayie Abas yang macam pahlawan.




.



46 comments:

  1. nice la sis..hehehe...
    x naik ke gajah tu?

    ReplyDelete
  2. Komen utk nizam di atas...

    SIS? SIS mane lak nie? Nak tuju pd Cik BErry ke pada En.Telor?

    Gua betul2 konpius!

    ReplyDelete
  3. MF: aku pun konpius gak...

    Nizam: cuba ko jawaab dulu soalan dari Pok Amai-Amai tu

    ReplyDelete
  4. Eh! Komen untuk pok amai2.. Pompuan pun ade telor tahu! Mungin baru masuk sini ingatkan Cik berry owner blog.. Pompuannyer telor ade power juga tawww...

    Eh ape aku merepek nehhhhh!

    ReplyDelete
  5. kenyir kat trg tp bln 5 nanti insyaallah akan pegi utk kali kedua tp kuala gandah walau kat negeri kwn sendiri,masih x berpeluang nak pegi....huhuhu.

    ReplyDelete
  6. rahang orang kot? heheheee

    memang cantiklah pokok tu, memang cam cendewan..

    ReplyDelete
  7. Hwaaa comel sangat! Gajah yg comel tau...bukan org yg kat atas gajah tu...hmm entry ko ni buat haku panas hati lah bro! Tabbley jadi...by hook or by crook aku kena ada gak pic cenggini..grrr!

    O ya..rahang dgn gigi tu mengikut tilikan aku adalah kepunyaan sang beruang...

    ReplyDelete
  8. Tea: hahaha... tarok seyh.

    ayen: kaki mancing rupanya... ada kaki tak kat sana. aku kalo join pun hanya tuk lepak2 ngan pemancing aje...nak mancing jauh sekali. Hehehehe

    Kak Mas: hehehehehe tapi yang nie hasilnya tak berapa menjadi cendawan nye.


    lady W : ada masa, datang la ke sana hehehehe nak aku bawakan pun bley. tapi kena tggu aku balik kampung dulu sis.

    kalau tu adalah tulang beruang.fuh...nampaknya aku kenala bermalam 3 4 hari di sekitar kenyir tuk buru beruang

    ReplyDelete
  9. comel la gajah tu..
    *tiba2 teringin lah pulak nak naik gajah..hehehe

    ReplyDelete
  10. wah TP..terus setting blog balik ea..kiranya kau prihatin gak la kat aku..huhu aku terharu

    ReplyDelete
  11. hi SIS! ekekekeke!!!

    *

    ala, ko buat aku jeles la dgn journey ko yg stailnye lebih kurang yg macam aku suka ni...! singgah sana..singgah sini...jeles ok!

    nasib baik ko menjamu mata aku dgn gambo2 yg superb. heniweyyy...KT nampaknya dah masuk dalam list aku dalam masa2 terdekat ni. :D

    ReplyDelete
  12. TH: itu gajah peliharaan aku tu...nak naik sila cuba jangan malu,jangan segan...

    Ralph: sila upah aku eskrim cekelat atau kek cekelat.mmg buat semata2 tuk kesenangan ko sis.


    GB: terbaek la ada geng rupanya aku...jgn la jeles2. nanti jumpa di KT, nampak org gojes kepala botak pegang camera canon sambil galas beg .tu adalah aku ler tu....

    ReplyDelete
  13. haha nak cakap macam cina, mata kau sepet ke bro?? huhu
    aku dengan akak2 aku pun selalu orang ingat cina do. huhu

    haha tak habis2 dengan kek choc dia...

    ReplyDelete
  14. TP - syg gak kau kat aku ea?? hihihihi...tq buat susah je.

    reen - cina ke reen? tak nampak pun..kalau TP 2 ada la jugak..hahaha

    ReplyDelete
  15. dlkm byk2 gmbr.. gambar pokok cendawan tu menarik hati lady.. :D

    p/s : telur, updatela profile blogger tu..

    ReplyDelete
  16. reen : aku tak sepet. pure nepal. dan aku suka makanan berasa cekelat. cepat tunai kan hajat aku kalau x aku cari batu belah batu bertangkup.

    ralph: lepas nie aku susahkan ko lagi hahaha. Nie lagi sorang ko ngan mokcik penjual kuih tu sama jer.

    LadyBird: terima kasih eh... sebagai tanda penghargaan amik lah pokok berbentuk cendawan tu, wat kenag2an...

    ReplyDelete
  17. lia: TQ2 tapi biasa2 sebenarnya

    ReplyDelete
  18. Bro, aku gila konpius..hari tu ko kata ko kat manjung then sini ko kata balik kg...pada fahaman aku kampung kat KT lah ek? Tsk..mak konpius sungguh nak..

    Apa2 hal kalu aku turun Manjung soon, aku akan roger ko..email aku contact no ko..

    ReplyDelete
  19. tp... haha kau dengar jugak lagu tu?? best kan. haha

    pure nepal?? ada la iras2 sikit. haha

    ralph... yela aku bukan putih pun tapi sebap mata aku sepet la. huhu orang ingat cina. kakak2 aku yela macam cina, dorang putih. haha

    ReplyDelete
  20. Lady W: telorpower@gmail.com

    aku kerja kat manjung perak ler sis, kampung cameron highlands, pi KT tuk hadiri convo adik sambil jalan2 seketika. xpayah konpius2 sis. email aku nanti.

    Reen : ha'ah pure nepal. kononnya. hahaha tak tahu kenape aku slalu berasa yakin aku nie org nepal.

    (mgkn pasal mak aku selalu kata aku bersal sana, selalu sakat aku masa kecik2 dan kembar plak dari turki hahahaha)

    ReplyDelete
  21. woooooooo.... lawatan sambil belajo dgn Dumbo ke????? depa wangi tak??

    *da bole masuk blog ni. :-)

    ReplyDelete
  22. HAHA.muka kau ada mcm cine ke weh sampai makcik tu mimpi cmtu?haha

    err,lawa pict :)

    ReplyDelete
  23. heh, kau ada kembar ke bro?? haha kau jangan, kang tak pasal2 orang nepal ingat kau sekutu dengan dorang lak. hihihi

    ReplyDelete
  24. btk: dumbo jumbo....bukan lawatan ler.jalan2 jer

    syafiqakarim : hahaha sengal ler mokcik tu.

    reen: hahaha kan aku dah kata aku nepal mari. yup ada kembor tp dia xbercermin mata mcm aku. Y? (pssst...ko tgk entri sebelum2 ni ada pic dia dan aku)

    ReplyDelete
  25. -gambar pokok tu mmg nice!
    -muka kamu TP mmg boleh buat org confuse..^__^

    ReplyDelete
  26. gambar mane TP..bagi klu sket..

    ReplyDelete
  27. hahaha....
    wah, bela gajah rupanya.. betul ke?
    tak percayaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! :p

    ReplyDelete
  28. blh tlng ambik pic sy tgh menaip nih???

    ReplyDelete
  29. Ujie: TQ, nie lagi sorang, xde kompius2nya mmg sah2 org Nepal.

    Ralph: tajuk pulanglah

    TH: kehkehkeh

    Yumida: boleh, sila blanja tambang ke bumi kenyalang dulu. baru boleh
    kehkehkeh

    ReplyDelete
  30. Hanim Arshad: sila2...eh tq krn jengah2 belog yg mereng ni

    ReplyDelete
  31. cantik gambar pokok cam cendawan tu..besarnyaa..hee :)

    gajah..penah naik kat kuala gandah gak...ms tu bdua ngan kwn pastu ada gembala dia kat dpn..hee..tp jap je la..pusing 1 round..hee

    bestnyaa..btol ek free je naik gajah tu?

    ReplyDelete
  32. ira : mmg free, kuala gandah best juga tp sesak ler....apa yg ira ckp mmg betul pengalaman ke kuala gandah tu sama ler. takpe next time wat pasal gajah kuala gadah plak

    ReplyDelete
  33. salam..

    belum merasa lagi pengalaman naik gajah....

    ReplyDelete
  34. gajah?sangat takut naik gajah..mcm xstabil jerk....btw nice pic sis! :)

    ReplyDelete
  35. LadyBird: itu kene tunggu....agak bz sikit skrg

    sekamar rindu: cuba la, ianya amat menyeronokkan.

    CA: tak perlu takut, mmg xbeberapa stabil.ketika berjalan. tapi ok jer.

    CA lagi : bukan sis tapi bro

    ReplyDelete
  36. oh...akan diusahakan yer...nanti sy cop tiket itu :)

    ReplyDelete
  37. nice lah gambar.. err.. rahang apekah ituuu~

    ReplyDelete
  38. yad'z: tq2 . part rahang xtahu ler....xpakar? hehehe

    ReplyDelete
  39. haha bestnya ada kembar. yeke. ada eh. nanti gua tengok...

    ReplyDelete
  40. reen :cuba pi kat sini.

    http://dairibukutigalima.blogspot.com/2011/11/pulanglah.html

    ReplyDelete
  41. kwn ni bkn kaki pancinglaa,mane reti pun mancingnye.pegi tu sekadar buat menyibuk je.....hahaha.

    ReplyDelete